Jan 3, 2010

harTa Pusaka :(

ni lagi satu benda yang saya tak suke. Tadi pagi-pagi saya bangun nak pergi berniaga, tiba-tiba saya dengar mama saya nangis. uish... xnak teruk lak kan dia nangis. Kesian pun ada. Ingatkan pasal apa lah.. Ada orang meninggal ke, apa ke, rupa-rupanya pasal tanah. leh.. Sampai macam tu sekali. Inilah masalahnya kalau adik beradik ramai. Saya pun pelik lah kenapa orang kampung masalah dia mesti pasal harta pusaka. And kalau bagi orang bandar lak pasal harta parent dorang, nak amik alih perniagaanlah... macam-macam.. Kenapa tak nak cari harta sendiri. kan senang tak ada berebut dengan sapa...


K saya cerita sikit pasal tanah-tanah pusaka arwah atok n nenek saya k. Arwah atuk sam and opah saya agak banyak gaklah tanah dorang merata-rata. Kalau nak ikutkan zaman dulu dorang nilah paling kaya... Rasanya yelah. So kedua-dua arwah tak bagi siap-siap harta tu so sekarang bila dua-dua dah pergi mulalah anak-anak dorang ni berebut. Yang bestnya lelaki tu yang berebut... oit!!! belah family belah mama saya lelaki dia agak tamak and semuanya tak guna yek (sowie lah kalau saya cakap macam tu dan agak kasar sikit, tapi sebenarnya memang betul pun) sibuk dengan harta orang duit orang.. kalau mama, wan cho and acik lah balik kampung. dorang sikit-sikit nak berduit. Nak suruh carikan orang baca doa pun nak berupah... nampak sangat orang kampung ni buat kerja tak ikhlas. pada hal adik beradik tu.


Dorang ingat kami semua duduk KL banyak duit ke, dorang tak tahu duduk di KL ni semua nak dibayar. nak buat air kecik pun bayar RM0.30. itu kalau kat tempat biasa. kalau kat KLCC tak nak RM 2 lak kan masuk tandas dia.


Ni kes pasal nak sign surat apa ntah... Yang lelaki ni best dorang amik tanah semuanya tanah yang berguna n ada hasil. Yang perempuan semua dapat tanah yang terbiar. Lagi satu yang bestnya, orang kampung ni kan buat semua benda tak nak pakai hitam putih, main cakap je. Kang cakap orang kampung cetak akal kang marah. tapi memang betul pn. That why panggil orang kampung. Sedarlah diri sikit.


sampai saya cakap ngan mama saya,
ara : tak payah lah sibuk-sibuk, nanti akak banyak duit akak belikan mama tanah.. biar berapa banyak mama cakap je akak boleh bagi. insyallah (satu hari nanti) saya akan berusaha untuk buatkan mama saya happy.


baba saya cakap pulak...
baba: nasib baiklah anak baba 2 orang so kalau nak betumbuk pun 2 orang je (kami ketawa)
baba: akak and adik kalau nak sangat harta, carilah harta sendiri... senang tak payah nak kongsi, tak ada gaduh and hubungan adik beradik pun tak retak kan...


Saya suka baba saya cakap macam tu, memang betul pun... So saya harap sangatlah orang-orang kampung yang masih lagi cetak akal, luaskan lah minda ni dah zaman millineum and dah zaman siber pun. lepas ni tak tahulah lagi zaman apa lak. Ubah-ubahlah fikiran tu. Tak payahlah nak tamak sangat harta mak bapak kita. Biarlah berlaku adil. Sedih arwah tengok kalau anak-anak dia bergaduh.. k...


No comments:

Post a Comment