Nov 21, 2009

welcome home!!!

hola!!!!! ara kembali ke malaysia...
kali ini blog gue ditulis ala-ala bahasa indonesia dikit ya... semalam dalam jam 11 gue bersama hnj staff selamat sampei di malaysia. alhamdullilah. gayanya semua penat deh gara-gara flight delay sampei jam 9. dalam 2 jam perjalanan.. guenya tidur deh dan tidak sabar mahu pulang ke rumah gue. kemudian gue pulang bersama staff hnj naik bus hingga ke kl sentral. ngokap gue udah menunggu di kl sentralnya. gue pun pulang..
sampei sahaja di Bandung Indonesia, cuacanya hujan deh.. lebih kurang sama dengan malaysia. tapi disebabkan ini kali pertama gue ke bandung, rasa excitednya ada deh. bila sampei, shutter van nya udah ada deh. jadi kami semua di bawah ke hotel grand seriti. after that, kami berangkat ke rumah mode' ya iayalah tempat mana banyaknya barang-barang branded gitu... bila nyampei aja di rumah mode gue dan efy barang kali rambang mata gara-gara barangnya murah deh.. sedang syok-syok lihat pakaiannya kedainya udah mahu tutup.. masyarakat di indonesia tidurnya awal.. lagipun waktunya lewat 1 jam dari malaysia. kiranya gue dan efy bila hari pertamanya ongkosnya masih banyak deh. sebab enggak sempat dibelanjain..
besoknya jam 9 kami semuanya berangkat ke tangkuban perahu. uuuuuhhh!!!! tempatnya dashyat bangat. ya iyalah, tangkuban perahu itukan tempatnya gunung berapi deh. gayanya ia masih aktif dan bisa meletup bila-bila aja. tapi suasananya agak dingin gaya cameron highland gitu. yang specialnya di tangkuban perahu ialah tempatnya yang cantik dan natural gitu... tapi yang gue enggak suka ialah sama peniaga-peniaga kecil yang suka memasak untuk gue beli in barang-barang untuk dibawah pulang ke malaysia. ada lagi tapinya, gue amat salute sama peniaga itu, kerna mereka semua enggak putus asa masakan mereka semua cari rezeki. bagi gue walaupun mata wangnya agak tinggi tapi sikit bila dibayar gaji kepada mereka. kalau di malaysia rakyatnya banyak baik hati. gitu juga bila kami semua berada di tangkuban perahu, kami semuanya lembut hati dan termakan kata-kata perniaga kecil itu dan membeli barang yang dijual olehnya. sampei jam berapa gue udah lupa, tapi kemudiannya kami semua berangkat ke kampung daun untuk makan lunch disitu. ini lagi satu tarikannya di bandung... tempat makannya agak cantik ya. dipenuhi dengan daun-daun kehijaun yang natural gitu. dan makannanya juga enak.. apa yang kami makan ialah: bebek(itik), ikan gurame(talapia)belut, dendeng(daging), ayam pencek dan berbagei-bagei lagi deh. makannya sampei perutnya kenyang. bila udah makan kami berangkat lagi ke tempat shopping seperti di pusat tas tangan, toko(kedai) jeans dan outlet-outlet. tapi gue masih lagi belum habiskan ongkosnya sebab enggak deh barang yang gue suka. bila malam kami semua singgah di ruma mode sekali lagi. haaaa!!! inilah masanya gue habiskan wang.. gue beli banyak deh barangnya. tapi gayanya barang brndednya agak besar saiz. mungkin semua ini diimport gaya saiz american gitu.. tapi enggak apa gue masih lagi shooping untuk mama, adik dan papa gue juga buat diri gue sendiri deh. habis shopping gue ke restoran masakan padang. barang kali gue agak terkejut deh, kerna bila nyampei aja di restorannya makanan udah siap dihidang sebelum ordernya diambil. rupanya masakan padang dimakan dengan menu yang sama dan dibayar mengikut makanan yang dimakan gitu. bila udah kenyang berangkat ke hotel mahu istirehat.
besoknya jam 8 udah berangkat ke kawah putih. itunya lagi satu gunung berapi. gayanya ia tempat filem my heart dibuat. tempat ini juga agak cantiknya.. airnya putih, dingin tapi baunya agak busuk gitu gara seperti bau sulfur mungkin barang kali. semuanya ambil peluang yang ada untuk bergambar. after that kami pergi ke wisata alam... ada tasik deh disitu. dalam hujan-hujan kami semua naik bot atau sampan mahu ke batu cinta. kata orang disana mengikut sejarahnya, jika ada pasangan yang pergi ke batu itu, jika ada jodoh maka ianya akan berkekalan deh. agak romantik juga... kemudian kami berangkat lagi ke cibarduyut (pusat kulit), jalan riau dan outlet herritage. enggak lupa juga malam itu kami semua ke pusat karoake gara-gara mahu celebrated birthday majikan gue deh. so semuanya agak seronok dan bisa ketawa bersama-sama teman-teman.
hari terakhir.. kami semua pergi ke pasar baru. aduh!!!!aduh!!! tempatnya agak besar dan penuh dengan peniaga-peniaga kecil. disini banyak barang barang seperti kain lis, telekong, kain cotton dan berbagei-bagei lagi. semuanya cantik-cantik dan murah deh. gue juga rambang mata sama enggak cukup wangnya.. bila semua ongkosnya habis. kami semua udah bersedia untuk berangkat pulang ke malaysia. kami tunggu di bandara hussein sastranegara. lagi-lagi flightnya delay sampei jam 9 gitu.. tapi enggak apa-apa deh kerna mahu pulang semuanya agak seronok.
itulah cerita saya ketika di bandung indonesia... kalau ayat tak betul tu sowie k... saje-saje je nak tulis dalam bahasa indonesia n... gambarnya nanti diupload k. tunggu gambar dari camera daz, efy, kak nor n kak elly k...