Nov 21, 2009

BANDUNG INDONESIA




So this is my first time, saya menjejakkan kaki dinegara Bandung Indonesia. actually i'm not too excited to join the trip because i'm going there without my family. anyway i trust myself to enjoy the company trip. so far anything is undercontrol n i already have fun together.

bila kapal terbang mula touchdown bandara hussein sastranegara, saya agak terkejut sebab airport dia dekat town n one more thing tak banyak bangunan tinggi-tinggi. negara dia mundur sangat (betul kata u yek en muhd hanis mahyudin). saya rasa amat bersyukur sebab menjadi warganegara Malaysia. bila saya nak ke hotel, tepi-tepi jalan dia ada orang jual rokok, menyanyi n minta sedekah. lepas tu dorang pergi kek kereta-kereta untuk minta wang. kalau di Malaysia kita hanya nampak di tepi jalan atau tepi pusat membeli belah tapi di bandung meraka berjalan di tengah jalan. begitu berusahanya mereka untuk mendapatkan wang.

sangat kesian. rakyatnya ramai. negaranya cantik tetapi mundur... betapa sayangnya!!! dinegara bandung masih lagi menggunakan kuda sebagai pengangkutan awam. menjual makanan pun masih lagi menggunakan ala-ala kereta sorong macam tulah untuk menjual makanan. mata wang sana juga agak tinggi tetapi nilainya rendah. bila saya pergi ke tangkuban parahu, kawah putih, kampung daun. saya dapat lihat di bandung yang negara memang sangat memerlukan tenaga pekerja tapi kenapa rakyat indonesia datang ke malaysia. adakah sebab bayarannya murah sangat atau mereka malas untuk mencari pekerjaan atau orang atasan makan wang(rasuah).

pengalaman yang paling hebat saya dapat rasai semasa saya berada di tangkuban parahu. suasananya agak dasyat sekali sebab bila pelancong turun je dari kereta, peniaga-peniaga datang dekat dengan kita untuk menjual barang seperti keychain, beg, baju n macam-macam lagi lah. dorang memang tak putus asa sampaikan kita yang putus asa dengan dorang. kita lembut hati kemudian terus beli. semangat macam tu memang kita kena ikut lah.

so setakat ni jelah yang boleh saya ceritakan mengenai negara BANDUNG INDONESIA. kalau diberi peluang kali kedua untuk pergi kesana mungkin saya akan fikir banyak kali kot. walau macam mana pun saya hanya recommend dua tempat jelah yang dapat menarik minat saya iaitu rumah mode dan pasar baru. dua-dua ni tempat shopping.

thanks to EN HUSNA n EN JACK sebab bawa kami semua pergi bercuti.. terima kasih banyak-banayk deh...

No comments:

Post a Comment