Mar 8, 2011

happy women's day


"Equal access to education, training and science and technology: Pathway to decent work for women"


"kesamarataan peluang terhadap pelajaran, latihan ,sains dan teknologi. laluan kerjaya terpuji untuk wanita"

Happy women day!!!!
Selamat hari wanita!!!!!

This year baru saya macam amik kisah pasal women's day ni. Just because ari tu ada hero Malaya dekat pavilion dorang macam buat kempen untuk wanita 100 tahun. “membanteras keganasan terhadap wanita” n “memperkasakan wanita” So masa tu saya tengok macam seronok pulak and rasa jadi wanita sangat bertuah.


Dan apa yang penting sambutan ni ada maknanya ini semua kerana masalah yang berlaku pada 08/03/1857….


Peristiwa itu berlaku pada, 8 mac 1857. Pada tarikh ini satu mogok besar-besaran telah di adakan oleh beratus wanita yang menjadi buruh di kilang kain dan pakaian di New York. Mereka melancarkan mogok kerana menentang kezaliman majikan dan masyarakat kapitalis yang mengekploitasi keringat dan tenaga dengan bayaran gaji yang amat rendah, masa kerja yang panjang serta keadaan suasana tempat kerja yang tidak berperi kemanusiaan. Lima puluh tahun kemudian di bulan Ogos 1910, Persatuan Wanita Sosialis Antarabangsa telah memilih tarih ini sebagai hari sambutan wanita sedunia. Pada tahun 1975 , Bangsa bangsa bersatu mula merayakan 8 mac sebagai sebagai hari wanita sedunia.

Hebat tak pengaruh wanita dalam dunia ni.. sao hargailah wanita-wanita yang ada di dunia ini. Pada zaman sekarang wanita juga mampu lakukan apa sahaja sepertimana lelaki mampu untuk lakukan.

So jangan pandang rendah pada kaum wanita ok…

No comments:

Post a Comment