Sep 17, 2011

the end of 1000 cipta

1000 cipta shooting was done.. since 3 months, we all semua berhempas pulas di bawah cahaya matahari dan hujan yang kadang-kadang lebat, kadang-kadang tak. And officially tamat for production.. and now masuk studio for editing + VO.. Actually this is my first time join production team yang ramai.. Because before this kalau saya gie shooting pun only me n my cameraman. Ni baru 12 orang je, dah macam-macam kerenah.. The important things is saya dapat banyak pengalaman bersama crew2 yang otai-otai.. Saya mengaku banyak benda lagi yang saya kena belajar, ni baru buat TV Magazine belum lagi follow drama or filem.. for sure lagi gempak n banyak gile benda kena handle.. OK, saya nak cerita sikit pasal 11 orang crew saya.. ni orang-orang baru yang ada dalam post saya kali ni.. Crew saya yang turun location semua 11 orang termasuk artis. semua lelaki and ada 2 orang je perempuan.. tapi disebabkan ada kes saya bersama dengan seorang perempuan itu, saya just rasa yang ada sorang je perempuan dalam team 1000 cipta. we go for my director first :


Director (we all call him PAK ABU)

* he so otai dalam bidang ni

* dia banyak jadi director untuk commercial

* and ada jugak involve buat drama, tele, tv magazine, video corporate

* apa yang saya dengar dia start masa dia belajar dulu

* so dia dah banyak pengalaman dalam bidang ni

* and keje ngan dia sangat pantas..


Scripwriter (abg shah and abg bella)

abg syah

* saya dah keje ngan abg syah dari 2009, b4 this dia jd editor script saya

* and dia pun kira otai gaklah..

* dia dgn pak abu is a bestfriend so dorang berdua sangat cool

* abg syah ni boleh dikategori boss saya gaklah

* kalau dalam production slalunye dia buat PM

abg bella

* abg bella dia macam old timer sikit

* so tak semua boleh masuk dengan dia n dia pun tak nak try msuk dgn kita

* that's why dia kena tukar

* and ada orang panggil dia "hantu gigi" just for fun..


technical crew ada 4 orang

abg yon (cameraman)

* ini cameraman mmg banyak otai..

* dia pernah dapat award best cameraman

* abg yon pun sempoi je

abg amil (lightingman)

* masa mula2 saya nampak dia macam kmpulan pretty ugly

* abg amil tak banyak ckp sangat

* dia jenis lembut

* tapi bila dia dah start marah, memang org tu dia tak tegurlah

cik wan (audioman)

* cik wan seorang yang sangat lembut

* audioman yang sangat alert dengan persekitaran

* tapi bila once dia dah start membebel pergh.. sakit telinga

* dia cool. bila dapat makan bagilah kat dia walaupun badan dia kecik..

pak long (semua boleh)

* pak long dikira entertainment lah untuk kitaorang

* sebab dia melatah

* dia pun cool gak


Artis (aril AF7)

* ok, saya minat dengan aril so bila dapat bekerjasama, saya agak susah gaklah..

* so saya tak comunicate dengan dia dari julai sampailah 5 september

* lepas 5 september baru saya bercakap n jd rapat dengan dia

* aril ni masalahnye sometimes dia annoy gile

* n dia tak leh bangun pagi

* dia buat kami semua kena tggu dia

* walau apa pun, dalam 3 bulan ni dia oklah cuma masalah dia lambat


Manager (Manager aril)

Zali

* Zali so far ok.. xada hal dengan dia

* cuma suprising me dia adalah seorang chef, sebelum dia keje astro

* so kalau part makan serahkan padanye..


Make up artist (kak ita)

* sangat fussy

* saya tak suke

* poyo terlebih

* nak cari orang kaya aje

* semua org kena dgr cakap dia

* sometimes dia selfish

*perangai macam budak2 walaupun umur dah meningkat


Runner

Abg Zam/Abg saiful/Helmi

* walaupun keje nye senang tapi ni yang banyak tukar orang..

* ada yang lambat

* ada yang buat job lain

* and last kali kami amik paling muda n journey yang paling jauh..



so ni semua crew saya, yang kena saya jaga sebagai asst production manager cum to production manager, sebab saya yang ada dekat location.. so far everything ok.. dengan ikut team 1000 cipta ni saya dapat :-



  • kenal orang-orang yang ada nama dan berpangkat


  • dapat masuk kilang proton


  • dapat naik airboat ala-ala hovercraft


  • saya akan dilayan special sbb saya kira bosslah dkt location


  • saya dapat gie jalan-jalan satu malaysia


  • makan memang tak ingat.


  • dapat banyak kawan baru..

so ni jelah yang dapat saya kongsi dengan semua orang pasal team 1000 cipta. hopefully lepas ni saya dapat ikut production team lain lak supaya saya boleh kenal lagi dunia production ni..



best part saya dapat hadiah daripada director saya (kira giftlah)


No comments:

Post a Comment